نکات تهیه قهوه ترک

طرز تهیه قهوه ترک

طرز تهیه قهوه ترک آیا می خواهید یاد بگیرید چگونه قهوه ترک درست کنید؟ از مرحله طبخ تا سرو قهوه ترک سبب شده تا این قهوه, نوشیدنی منحصر بفردی به شمار آید . هنگام تهیه این دستور، عاشق رایحه آن در خانه خود خواهید شد. ما به شما هشدار میدهیم: این قهوه بسیار اعتیاد آور است.

 

طرز تهیه دستور تهیه قهوه ترکی در گلدان قهوه مسی و سرو آن در فنجان های کوچک سنتی

قهوه ترک چیست؟

اولین چیزی که در مورد قهوه ترک باید روشن کنیم این است که در کشور ترکیه قهوه کشت نمیشود. دانه های قهوه عربیکا ریز آسیاب شده و برای تهیه قهوه از آن استفاده می شود. در حالی که اصطلاح قهوه ترک به روش تهیه قهوه اشاره دارد، این قهوه مانند سایر قهوه هایی که تا بحال دیده اید نیست. آنقدر ریز آسیاب شده است که در نگاه اول با پودر کاکائو اشتباه گرفته میشود. قهوه در ظرفی مخصوص بنام  جزوه cezve یا ایبریک ibrik با آب و شکر (اختیاری) ترکیب شده و روی کمترین حرارت یا به طور سنتی روی شن simmered  پخت می شود.

شما در آخر با یک قهوه غلیظ و خوشبو که عطر و بوی عالی دارد روبرو میشوید.  قهوه در فنجان های کوچک سنتی (با فوم زیاد روی آن) سرو می شود. بسیار مهم است که بتوانید به اندازه کافی کف داشته باشید، این نشان می دهد که شما چقدر در دم کردن قهوه ترک مهارت دارید.

سرو کردن قهوه ترک روش سنتی خود را دارد. همیشه همراه با یک لیوان آب و چیزی شیرین مانند باقلوا ترکی یا شکلات سرو می شود.

آسیاب کردن تا پخت و سرو این قهوه، دارای مراسم خاصی است. این نوشیدنی روشی برای معاشرت مردم ترکیه است. برخلاف چای ترکی، قهوه ترکی راهی برای سرگرمی خود و یا میهمانان محسوب می شود.

 

قهوه ترکی در فنجان های قهوه سنتی ترکیه با یک لیوان آب و غذاهای ترکی کنار آن سرو می شود.

مواد لازم جهت تهیه قهوه ترک

این دستور فوق العاده آسان است:

  • آب
  • قهوه آسیاب شده
  • شکر (اختیاری)

طرز تهیه قهوه ترک در جازوه

مرحله اول:

ابتدا قهوه و آب را با هم مخلوط کنید. با استفاده از یک قاشق چایخوری آنها را به آرامی تا زمانی که خوب ترکیب شود مخلوط کنید. نسبت مناسب برای قوام مطلوب 1 فنجان آب سرد و 2 قاشق چایخوری پودر قهوه  است. اگر می خواهید قهوه شما شیرین باشد،مقداری شکر به آن اضافه کنید. به یاد داشته باشد که شکر را بعد از پخت قهوه اضافه نکنید.

همیشه باید از میهمانان خود بپرسید که  قهوه را چگونه دوست دارند. گزینه های ممکن به شرح زیر است:

  • بدون شیر (بدون قند)
  • با کمی شکر (اضافه کردن نصف قاشق شکر)
  • کمی شیرین تر (1 قاشق شکر )
  • فوق العاده شیرین (اضافه کردن 2 قاشق شکر)

اندازه گیری در اینجا برای یک فنجان قهوه است. اگر برای بیش از یک نفر قهوه درست می کنید و همگی به میزان های متفاوتی از شکر علاقه مند بودند، قهوه ها را جداگانه درست کنید.

مرحله دوم:

جازوه را روی حرارت کم قرار دهید و بگذارید برای مدتی پخته شود ، دو یا سه بار به آرامی هم بزنید. هنگامی که درست جوش آمد و کف ها بلند شدند ، آن را از روی حرارت بردارید. با استفاده از یک قاشق چایخوری، کفها را در هر فنجان قهوه به طور مساوی تقسیم کنید. دوباره ظرف را روی حرارت قرار دهید و وقتی به جوش آمد قهوه را داخل فنجان ها بریزید.

 

قهوه ترکی چیست

چگونه می توان قهوه ترک را بدون جازوه تهیه کرد

ظرف قهوه به نام ایبریک یا جزوه ظروف ایده آل برای تهیه قهوه ترک است. به طور سنتی از مس ساخته شده است اما ظروف استیل، سرامیک یا حتی شیشه نیز رایج است. امروزه از قهوه ترک ساز برقی به دلیل مناسب بودن میزان حرارت و آسان بودن استفاده میشود.  نگران نباشید اگر جزوه ندارید از یک ظرف کوچک استفاده کنید.

نکاتی درباره بهترین دستور العمل طرز تهیه قهوه ترک

نکاتی برای تهیه قهوه با کف کافی در بالا و قوام مطلوب وجود دارد:

  • از قهوه تازه آسیاب شده استفاده کنید. اگر قهوه تازه نباشد کف نمی کند. برای تازه نگه داشتن قهوه پس از باز کردن بسته، آن را در یک ظرف محکم در یخچال نگهداری کنید.
  • از آب فیلتر شده سرد استفاده کنید. هرگز سعی نکنید آن را با آب گرم درست کنید.
  • قهوه، آب و شکر (در صورت استفاده از هر کدام) را در ترک جوش به آرامی مخلوط کنید. سریع آنرا هم نزنید.
  • قهوه خود را روی کمترین حرارت بگذارید، دو یا سه بار هم بزنید تا شروع به بالا آمدن کند. هرگز نگذارید جوش بیاید. درست قبل از جوش آوردن آن را برداشته و کف را با استفاده از یک قاشق چایخوری داخل فنجان بریزید.
  • بعد از گرم کردن دوباره قهوه، آن را به آرامی درون فنجان ها بریزید تا فوم قهوه از بین نرود.

آیا میتوانیم قهوه ترک را با شیر درست کنیم؟

قهوه ترک به دلیل رایحه قوی آن شناخته شده است، بنابراین هرگز با شیر تهیه نمی شود. با این حال فقط از مقدار کمی شیر استفاده کنید تا طعمی ملایم به آن بدهید، اما انتظار نداشته باشید که طعم خوبی داشته باشد.

 

طرز تهیه قهوه ترکی بدون ایبریک و نحوه سرو آن

چرا قهوه ترک با یک لیوان آب سرو میشود؟

قهوه ترک همیشه با یک لیوان آب در کنار آن سرو می شود. به طور سنتی ابتدا آب و سپس قهوه را می نوشند تا حداکثر طعم و عطر آن احساس شود. می توانید یک تکه نازک سیب یا گلبرگ گل رز را درون آب خود قرار دهید تا عطر لطیفی به آن بخشید.

 

عکس قهوه ترکی

فال قهوه، رسوم مردم ترکیه

مراسم قهوه ترک با نوشیدن آن به پایان نمیرسد. اکثر مردم ترکیه بعد از نوشیدن قهوه, نعلبکی را روی فنجان قرار داده و بعد از آرزو کردن آن را وارونه می کنند. و مدتی را صبر کرده تا فنجان خنک شود. گاهی اوقات یک حلقه طلا بر روی آن قرار داده می شود تا سریعتر خنک شود. وقتی فنجان به اندازه کافی خنک شد آماده است. هر کس در قهوه خواندن استعداد داشته باشد، جام را با دقت می گیرد و نمادهای موجود در جام را تفسیر می کند. در حالی که اکثر مردم این کار را فقط برای تفریح ​​انجام می دهند، افرادی وجود دارند که به عنوان استاد شناخته میشوند. من هرگز سعی نکرده ام که درون فنجان را بخوانم زیرا تنها چیزی که در آن می بینم بیشتر از شکل نامفهوم حیوانات نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *